Uw mening

Het doel van deze website is om je zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de plannen omtrent de keerlus aan de Sint-Jozefkerk (Boekenberglei). Reacties of suggesties mag je steeds hieronder achterlaten. Elk idee ter verbetering is uiteraard meer dan welkom!

Wil je graag meewerken, heb je andere vragen of suggesties, dan kan je ons ook altijd bereiken op info@juistespoor.be.

Reactie plaatsen

Reacties

Bart Tack
4 dagen geleden

Ik weet niet of iemand het idee al heeft geopperd, maar waarom niet trams 5 en 9 hetzelfde traject laten afleggen, de ene in wijzerzin en de andere in tegenwijzerzin. tram 5 kan dan op de ruggeveldlaan rechtdoor rijden richting Monica en verder op de Dascottelei. Tram 9 kan dan rechtdoor rijden op de Florent Pauwelslei en verder naar de Ruggeveldlaan. Belangrijkste kost is het privé-stuk van de Ruggeveldlaan aan het Rivierenhof verwerven wat volgens mij toch véél goedkoper zal zijn dan een keerlus aanleggen.

Rudi De Graeve
11 dagen geleden

De zoveelste groepering van verzuurde kippen zonder kop, die als hobby protesteren hebben. Vermoedelijk te lui om te werken en zeer veel tijd om te protesteren

Bert Timmermans
een maand geleden

Dit is mijn bezwaar dat ik heb ingediend:

Beste,
bij dezen wens ik kenbaar te maken, met een bezwaarschrift in dezer, tegen de geplande werken van een keerlus voor tram vervoer, deze staat gekend in omgevingboekenberglei (2024063363).
Primo: een goed florerende openbare markt op woensdag dreigt door deze werken te verdwijnen. Dit is de enige openbare markt in de hele omgeving. De openbare markt aan Arena is op één kraam na zo dood als een pier. Trouwens in de toekomst zijn er grote werken in het verschiet in deze omgeving waardoor het verplaatsen van de Markt thv Gitschotelei naar Arena geen optie is.
Secundo: door het aanbrengen van een nieuwe keerlus, moeten er talrijke bomen gekapt worden. Deze bomen kan je op een andere plaats wel opnieuw aanplanten, maar de leeftijd van een boom zorgt voor een grotere opname van CO2 en verkoeling in de zomer. Zeker daar waar er veel verkeer is en nu we met een klimaatopwarming de verstedelijkte gebieden leefbaar willen houden. Tevens verdwijnen er, zoals steeds bij vernieuwingswerken, parkeerplaatsen voor auto's.
Tertio: misschien wel het belangrijkste bezwaar, wat het nut is van deze keerlus? Een nieuw zwart kruispunt installeren? Verkeersopstropping? Of is het de bedoeling om de plaatselijke bewoners te ontraden om nog met een auto te rijden? Volgens mij een zinloze keerlus, die ook handenvol geld kost. De Lijn heeft nu al grote budgetaire problemen gezien er te weinig tramstellen zijn, de premetro die voor gehandicapten en mensen die moeilijkheden hebben met het stappen bijna ontoegankelijk is door gebrekkige roltrappen. De Lijn het moeilijk heeft bij het onderhoud van bestaande structuur. Ik denk hierbij aan het recentelijk uitvallen van lijn 9 door spooronderbreking, doorgeroest, op de posthofbrug.
Indien er geen alternatief zou bestaan voor deze nieuwe aan te leggen keerlus, zou mijn discourt anders klinken. Echter er zijn bestaande mogelijke keerlussen die niet zich niet ver van de geplande keerlus bevinden: Groenenhoek, Silsburg, depot Wijnegem shopping, Wim Saerensplein, Wommelgem. Misschien is de Lijn vergeten dat er een heus spoortraject bestaat waar tram 9 gewoon zijn weg kan vervolgen en tegelijkertijd een verbinding creëren naar Deurne Noord.
Conclusie: Een heraanleg van de Boekenberglei, Gitschotellei is groot nodig. Verzakkingen en putten maken deel uit van het wegdek. Waarschijnlijk kapotte rioolbuizen zorgen voor verzakkingen. Nieuwe keerlus voor tramvervoer lijkt mij zinloos en zelfs een project dat veel geld kost dat anders en nuttiger kan besteed worden.

Lode Daelemans
een maand geleden

@Ans Vranken: De straat zal nog steeds doodlopend worden t.h.v. de uitrit op de Cruyslei. Men zal een woonerf aanleggen op het laatste stuk van de straat dat zou toelaten dat auto's en vrachtwagens kunnen keren. Er zal ook een neerklapbare paal komen voor hulpdiensten en vuilnisophaling. Zij kunnen dus wel de straat uitrijden zonder te keren. Wij nemen dit punt zeker mee in het lange bezwaar: het woonerf is namelijk beperkt in grootte; en de straat moet dan ook tweerichtingsverkeer toelaten terwijl dit geen bevoegdheid van de Stad is.

Voor de volledigheid plakken we hieronder nog de tekst uit de begeleidende nota van de Stad:
"De Joos Robijnslei wordt een doodlopende straat. Het kruispunt Cruyslei en Gitschotellei
wordt hierdoor veiliger, aangezien er geen uitrijdend verkeer het kruispunt meer zal oprijden
komende van de Joos Robijnslei. Voetgangers en fietsers kunnen wel door. De hulpdiensten
en de vuilnisophaaldienst kunnen ter hoogte van het woonerf in de Cruyslei de straat
verlaten via een neerklapbare breekpaal."

We zullen u per mail ook nog een printscreen van het plan doorsturen (we kunnen hier geen afbeeldingen toevoegen).


@Erik Feys: Het klopt dat de keerlus niet vermeld wordt in het bestuursakkoord van Stad Antwerpen. Wij hebben de partijen alvast aangeschreven, maar raden aan dat iedereen dit doet. Het geeft namelijk een krachtiger signaal wanneer de boodschap ook vanuit individuele burgers wordt gedeeld.

Ans Vranken
een maand geleden

Beste, ik heb enkele vragen over de Joos Robijnslei. In jullie bezwaarschrift lees ik er niets over. Bij de eerste infovergadering van de stad in het schooltje heb ik hier vragen over gesteld. De straat zou doodlopend worden zonder aanpassingen. Wat met het keren van vrachtwagens, brandweer, vuilkar? Hoe op een veilige manier de straat in vanuit de Cruyslei/Gitschotellei. Fietspad in twee richtingen? Zijn er aanpassingen gebeurd aan het oorspronkelijke plan? Zijn jullie hiervan op de hoogte? Als ik naar het omgevingsloket ga brengt dit voor mij geen duidelijkheid. Mvg, Ans

Erik Feys
een maand geleden

Helemaal niets hierover in het nieuwe bestuursakkoord.
Wie spreekt N-VA en (vooral) Vooruit hierop aan?

Hosten Nicole
een jaar geleden

Oef. Eindelijk gedaan met die domme plannen, nu kan de buurt, en kunnen de handelaars terug gerust zijn.
Proficiat aan jullie

William Verweirde
een jaar geleden

alternatief voorstel: cruyslei tramvrij, markt daar laten doorgaan, rechtdoor op gitschotellei ter hoogte kruising gitschottellei en dan linksaf boekenberglei. kruispunt daar veiliger en alles over bredere banen.

Steer Micheline
een jaar geleden

Ik ben het helemaal eens met het bezwaarschrift, maar stel me de vraag of het huidig traject van tram 9 voorbij de bewuste keerlus Cruyslei/Boekenberglei richting Dascottelei behouden blijft ?

Lode Daelemans
een jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties.

@Edward Bogaerts: bedankt voor uw terechte opmerking over de situatie tussen de Jozef Verbovenlei en de St-Rochusstraat, wij zullen dit nog mee opnemen in ons uitgebreide bezwaar.
U mag uiteraard zelf ook zaken toevoegen aan ons model bezwaarschrift, en dit aanpassen op basis van uw eigen situatie en bevindingen.

@Luc: bedankt voor uw terechte opmerking.

@Ank: de keerlus aan het begin van de Dascottalei wordt niet meer gebruikt sinds vorig jaar (zie o.a. https://www.gva.be/cnt/dmf20221007_95761131). In de buurt zijn er echter voldoende alternatieven, waardoor de aanleg van een dure nieuwe keerlus, met veel negatieve gevolgen voor de buurt, in onze ogen overbodig is.
Meer informatie hierover kan u, indien gewenst, terugvinden op deze website.

@Eddy: het klopt inderdaad dat er al volop nutswerken bezig zijn (deze mag men altijd uitvoeren), wij kregen ook al de bevestiging dat deze kaderen binnen de keerlusplannen en de heraanleg van de straten.

info@juistespoor.be