Uw mening
Het doel van deze website is om je zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de plannen omtrent de keerlus aan de Sint-Jozefkerk (Boekenberglei). Reacties of suggesties mag je steeds hieronder achterlaten. Elk idee ter verbetering is uiteraard meer dan welkom!
Wil je graag meewerken, heb je andere vragen of suggesties, dan kan je ons ook altijd bereiken op info@juistespoor.be.
info@juistespoor.be
Reactie plaatsen
Reacties
IK VIND DIE KEERLUS EN VOORAL HET KAPPEN VAN ZOVEEL BOMEN WAANZIN ! KOEN KENIS IS DE GROOTSTE EIKEL VAN ANTWERPEN !
De markt op de drakenhoflaan is elke woensdag heel druk bezocht de oudere generatie. In de weide omgeving is geen markt meer te bespeuren. Het vosplein is geschikt om de markt neer te zetten, er moet maar een klein stuk straat afgezet worden en natuurlijk moeten de nutsvoorzieningen aangelegd worden, dit kan er nog wel bij zeker. Hou het hier levendig a.u.b.
Beste,
hiergaan wij weer. In plaats van dure sporen te gebruiken deze zijn niet nodig . Intruduceer terug het trollybus systeem de open ruimte kan dienen als Trollybus route In Borgerhout zijn wij jaar en dag er mee bezig geweest maar de lijn vond het blijkbaar toen te goedkoop Bombardier had die mogelijkheden Er zijn Trollybussen die kunnen sporen en rijden wat de mobiliteit vergroot Wil hier mijn steentje bijdragen Willen wij nog aktie doen ondanks dat ik daar 26 jaar gewoond heb maar door omstandigheden moeten verhuizen Wijlen Mr vanden Brande heeft hier ook aan megewerkt. debat op ATV ?Milieu is hun uitgangs punt normaal is de zender toegangkelijk en kan misschien gekombineert worden met de Luchthaven?
Groeten.
Jozef Olthof
Hallo, ik heb jullie ontmoet op het wijklabo. De aanleg van een nieuwe tramhalte en de bomenkap in het park blijft me triggeren. Kunnen jullie me de foto van de tramhalte bezorgen of vertellen waardat ik die kan vinden? Zou ook graag de afmetingen willen hebben?
Is het geen goed idee om deze halte in ware grootte at te meten en dan fietsen te testen of dit werkbaar is? Eventueel nog een bijkomend argument om tegen de bomenkap in het park te protesteren. Wij overwegen om met het wijklabo naar het politieke vragenuurtje te gaan van het district Borgerhout.
Met vriendelijke groeten, Ans
Beste
Dit is de mail die ik onlangs naar Peter Meukend heb gestuurd.
Dag Peter
Dank voor de duidelijke boodschap naar aanleiding van jouw interview gisteren over de keerlus Boekenberglei. Er zijn drie punten die in het oog springen wanneer men deze problematiek wat heeft gevolgd. Ten eerste is er het technisch aspect: hoe past deze keerlus in het gewenst toekomstig openbaar vervoernet van Antwerpen? Ten tweede is er een grove onderschatting van de waarde die een buurt hecht aan volwassen groen op het openbaar domein. Dat gaat veel verder dan te stellen ‘er komen wel veel meer nieuwe bomen’ of dat het een NIMBY reactie zou zijn. Ten derde is er het probleem van hoe de overheid communiceert met bewoners. Het is wel zwak als men in een buurtvergadering stelt dat men nog niet weet welke tramlijnen gebruik gaan maken van deze keerlus.
Waar ik even wil op ingaan, is op puntje 1.
Wat mij stoort, is dat er bij mijn weten geen enkel gevalideerd idee is hoe het openbaar vervoernet er - stel tegen 2040 - in Antwerpen gaat uitzien.
- Wat zijn de lange termijn ambities? Wat wil men met wat verbinden? Is het alleen het bestaand net optimaliseren of mag het ook iets meer?
- Wat is de rol van de premetro, het tramnet (enkel- en dubbelrichtingstrams), het busnet?
- Wat is met andere woorden, het netplan dat men tegen 2040 wil realiseren en welke budgettaire middelen staan hier tegenover?
Enkele voorbeelden verduidelijken dit.
- Welke keerlussen zijn noodzakelijk in functie van een flexibele en efficiënte exploitatie van het tramnet? De keerlus op Groenplaats verdwijnt (waarom is mij niet geheel duidelijk), de keerlus op Leopoldplaats wordt in vraag gesteld (vraag van de horeca?). De keerlus aan Boekenberglei zal waarschijnlijk worden aangelegd.
- Wat is de toekomst van tram 24? Sommige bronnen binnen de Lijn stellen dat deze bij de heraanleg van Turnhoutsebaan volledig zal verdwijnen. Andere stellen dat die een ander tracé gaat krijgen. Welk tracé zal dit zijn? Welke lijn gaat het havenhuis bedienen?
- Het routeplan 2030 heeft geen eensgezind en duidelijk beeld van het toekomstig openbaar vervoernet in Antwerpen opgeleverd. Het is (voorlopig) afgevoerd bij gebrek aan draagvlak. Maar ondertussen wordt binnen de vervoerregioraad nagedacht over een premetro onder Nationalestraat, een uitbreiding van de bestaande premetro naar Berchem station enz. Wie is hier uiteindelijk de vragende partij? De Lijn verzekert dat zij geen voorstander is.
- Waar zijn de ambities voor een verdere uitbouw van het tramnet naar de randgemeenten gebleven? De wissels voor de aanleg van een tram naar Kontich ter hoogte van Gemeenteplein Mortsel, naar Hemiksem ter hoogte van het eindpunt Schoonselhof zijn ooit aangelegd maar ondertussen weer opgebroken. Hoe zit het met de ooit beloofde tramuitbreidingen naar Schoten, Wijnegem dorp enz.? Koen Kennis is alvast geen pleitbezorger.
- De bestaande premetrokoker onder Kerkstraat naar Schijnpoort wordt afgewerkt en in dienst genomen. Welke tram gaat hiervan gebruik maken en wat gaat die met wat verbinden? De Lijn geeft hierop geen antwoord.
- Ringland pleit voor de aanleg van een tram naar Bisschoppenhoflaan en verder, van een tram naar Wilrijk via A12, van een ringtramlijn die de districten met elkaar verbindt.
Kortom, dit is een kluwen van ideeën, plannen, onduidelijkheden waar niemand zich nog kan in oriënteren. Het erge is dat hierover elk ernstig maatschappelijk debat ontbreekt. De vervoerregioraad is een politiek samengesteld orgaan, aangevuld met afgevaardigden van de Lijn, het departement MOW, NMBS en Infrabel, de haven, de provincies. Maar is hier binnen deze stakeholders voldoende expertise over openbaar vervoer aanwezig? Ik durf het betwijfelen. Ik pleit dus voor een meer open maatschappelijk debat (niet alleen burgemeesters/schepenen die echt niet allemaal openbaar vervoerexperten zijn) dat tot taak heeft om een coherent toekomstbeeld van het openbaar vervoernet in Antwerpen uit te werken, gekoppeld aan de voldoende financiële middelen, en waar externe openbaar vervoerexpertise ook aan bod kan komen (andere steden, buitenland, universiteiten, actiegroepen). Ik, weet niet welke rol TTB hierbij kan spelen.
Misschien zie ik dit alles fout. Dan mag men dit gerust aangeven.
Vriendelijke groet
Paul
Ruimtelijk planner
Als ze vanaf 1/11/2025 in plaats van de tramsporen te vervangen ze meteen zou weghalen en waar de tram nu in een vrije bedding rijdt een busbaan te maken waarin gelede elektrische gelede bussen rijden vanaf het station van Berchem langs het huidig traject van tram 9 tot aan AZ Monica en daar dan verder het traject van bus 19 tot aan het sportpaleis (excuus AFAS dome). De infrastructuur zal veel goedkoper zijn en ik durf veronderstellen dat ook de elektrische bussen een stuk goedkoper zullen zijn dan de trams.
De tussenkomst van het Snelle Respons Team was absoluut noodzakelijk wegens de ernstige dreiging veroorzaakt door terroristen die zich vermomd hadden als politie-agenten en door terroristen gewapend met kettingzagen.
Alleen hadden de leden van het SRT er blijkbaar geen idee van, waarom ze opgeroepen waren. Wellicht een gevolg van veel te drastische besparingen op hun opleiding?
Schandalig dat het stadsbestuur de knokploeg van de Brusselse politie had laten overkomen.
Heeft de stad vóór het rooien wetenschappelijk laten onderzoeken of er zich actieve vogelnesten in de bomen bevonden en of er vleermuizen in woonden? Dit is een wettelijke verplichting omdat vleermuizen en alle in de natuur voorkomende vogels beschermd zijn en hun rustplaatsen niet aangeroerd mogen worden. Met sympathie
Laat Vooruit dit in het stadsbestuur echt zomaar passeren? Dan zijn het slappe lullen die mijn stem niet meer verdienen (ik twijfelde bij de voorbije verkiezingen al heel erg, maar als ze dit gewoon over hun kant laten gaan, dan eindigt mijn twijfel).
Als ze ballen aan hun lijf hadden, dan zouden ze N-VA nu laten kiezen: ofwel stapt dat arrogant, incompetent stuk crapuul van een Koen Kennix op, ofwel stapt Vooruit eruit. Einde discussie; op de volgende gemeenteraadszitting zou dan vanzelf wel blijken welke kant het opgaat.