Uw mening
Het doel van deze website is om je zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de plannen omtrent de keerlus aan de Sint-Jozefkerk (Boekenberglei). Reacties of suggesties mag je steeds hieronder achterlaten. Elk idee ter verbetering is uiteraard meer dan welkom!
Wil je graag meewerken, heb je andere vragen of suggesties, dan kan je ons ook altijd bereiken op info@juistespoor.be.
info@juistespoor.be
Reactie plaatsen
Reacties
Beste
Dit is de mail die ik onlangs naar Peter Meukend heb gestuurd.
Dag Peter
Dank voor de duidelijke boodschap naar aanleiding van jouw interview gisteren over de keerlus Boekenberglei. Er zijn drie punten die in het oog springen wanneer men deze problematiek wat heeft gevolgd. Ten eerste is er het technisch aspect: hoe past deze keerlus in het gewenst toekomstig openbaar vervoernet van Antwerpen? Ten tweede is er een grove onderschatting van de waarde die een buurt hecht aan volwassen groen op het openbaar domein. Dat gaat veel verder dan te stellen ‘er komen wel veel meer nieuwe bomen’ of dat het een NIMBY reactie zou zijn. Ten derde is er het probleem van hoe de overheid communiceert met bewoners. Het is wel zwak als men in een buurtvergadering stelt dat men nog niet weet welke tramlijnen gebruik gaan maken van deze keerlus.
Waar ik even wil op ingaan, is op puntje 1.
Wat mij stoort, is dat er bij mijn weten geen enkel gevalideerd idee is hoe het openbaar vervoernet er - stel tegen 2040 - in Antwerpen gaat uitzien.
- Wat zijn de lange termijn ambities? Wat wil men met wat verbinden? Is het alleen het bestaand net optimaliseren of mag het ook iets meer?
- Wat is de rol van de premetro, het tramnet (enkel- en dubbelrichtingstrams), het busnet?
- Wat is met andere woorden, het netplan dat men tegen 2040 wil realiseren en welke budgettaire middelen staan hier tegenover?
Enkele voorbeelden verduidelijken dit.
- Welke keerlussen zijn noodzakelijk in functie van een flexibele en efficiënte exploitatie van het tramnet? De keerlus op Groenplaats verdwijnt (waarom is mij niet geheel duidelijk), de keerlus op Leopoldplaats wordt in vraag gesteld (vraag van de horeca?). De keerlus aan Boekenberglei zal waarschijnlijk worden aangelegd.
- Wat is de toekomst van tram 24? Sommige bronnen binnen de Lijn stellen dat deze bij de heraanleg van Turnhoutsebaan volledig zal verdwijnen. Andere stellen dat die een ander tracé gaat krijgen. Welk tracé zal dit zijn? Welke lijn gaat het havenhuis bedienen?
- Het routeplan 2030 heeft geen eensgezind en duidelijk beeld van het toekomstig openbaar vervoernet in Antwerpen opgeleverd. Het is (voorlopig) afgevoerd bij gebrek aan draagvlak. Maar ondertussen wordt binnen de vervoerregioraad nagedacht over een premetro onder Nationalestraat, een uitbreiding van de bestaande premetro naar Berchem station enz. Wie is hier uiteindelijk de vragende partij? De Lijn verzekert dat zij geen voorstander is.
- Waar zijn de ambities voor een verdere uitbouw van het tramnet naar de randgemeenten gebleven? De wissels voor de aanleg van een tram naar Kontich ter hoogte van Gemeenteplein Mortsel, naar Hemiksem ter hoogte van het eindpunt Schoonselhof zijn ooit aangelegd maar ondertussen weer opgebroken. Hoe zit het met de ooit beloofde tramuitbreidingen naar Schoten, Wijnegem dorp enz.? Koen Kennis is alvast geen pleitbezorger.
- De bestaande premetrokoker onder Kerkstraat naar Schijnpoort wordt afgewerkt en in dienst genomen. Welke tram gaat hiervan gebruik maken en wat gaat die met wat verbinden? De Lijn geeft hierop geen antwoord.
- Ringland pleit voor de aanleg van een tram naar Bisschoppenhoflaan en verder, van een tram naar Wilrijk via A12, van een ringtramlijn die de districten met elkaar verbindt.
Kortom, dit is een kluwen van ideeën, plannen, onduidelijkheden waar niemand zich nog kan in oriënteren. Het erge is dat hierover elk ernstig maatschappelijk debat ontbreekt. De vervoerregioraad is een politiek samengesteld orgaan, aangevuld met afgevaardigden van de Lijn, het departement MOW, NMBS en Infrabel, de haven, de provincies. Maar is hier binnen deze stakeholders voldoende expertise over openbaar vervoer aanwezig? Ik durf het betwijfelen. Ik pleit dus voor een meer open maatschappelijk debat (niet alleen burgemeesters/schepenen die echt niet allemaal openbaar vervoerexperten zijn) dat tot taak heeft om een coherent toekomstbeeld van het openbaar vervoernet in Antwerpen uit te werken, gekoppeld aan de voldoende financiële middelen, en waar externe openbaar vervoerexpertise ook aan bod kan komen (andere steden, buitenland, universiteiten, actiegroepen). Ik, weet niet welke rol TTB hierbij kan spelen.
Misschien zie ik dit alles fout. Dan mag men dit gerust aangeven.
Vriendelijke groet
Paul
Ruimtelijk planner
Als ze vanaf 1/11/2025 in plaats van de tramsporen te vervangen ze meteen zou weghalen en waar de tram nu in een vrije bedding rijdt een busbaan te maken waarin gelede elektrische gelede bussen rijden vanaf het station van Berchem langs het huidig traject van tram 9 tot aan AZ Monica en daar dan verder het traject van bus 19 tot aan het sportpaleis (excuus AFAS dome). De infrastructuur zal veel goedkoper zijn en ik durf veronderstellen dat ook de elektrische bussen een stuk goedkoper zullen zijn dan de trams.
De tussenkomst van het Snelle Respons Team was absoluut noodzakelijk wegens de ernstige dreiging veroorzaakt door terroristen die zich vermomd hadden als politie-agenten en door terroristen gewapend met kettingzagen.
Alleen hadden de leden van het SRT er blijkbaar geen idee van, waarom ze opgeroepen waren. Wellicht een gevolg van veel te drastische besparingen op hun opleiding?
Schandalig dat het stadsbestuur de knokploeg van de Brusselse politie had laten overkomen.
Heeft de stad vóór het rooien wetenschappelijk laten onderzoeken of er zich actieve vogelnesten in de bomen bevonden en of er vleermuizen in woonden? Dit is een wettelijke verplichting omdat vleermuizen en alle in de natuur voorkomende vogels beschermd zijn en hun rustplaatsen niet aangeroerd mogen worden. Met sympathie
Laat Vooruit dit in het stadsbestuur echt zomaar passeren? Dan zijn het slappe lullen die mijn stem niet meer verdienen (ik twijfelde bij de voorbije verkiezingen al heel erg, maar als ze dit gewoon over hun kant laten gaan, dan eindigt mijn twijfel).
Als ze ballen aan hun lijf hadden, dan zouden ze N-VA nu laten kiezen: ofwel stapt dat arrogant, incompetent stuk crapuul van een Koen Kennix op, ofwel stapt Vooruit eruit. Einde discussie; op de volgende gemeenteraadszitting zou dan vanzelf wel blijken welke kant het opgaat.
rechtstreekse communicatie met De Lijn dringt zich op…. ‘zonder’ politieke filters…
Waarom beslissen zij zo ver boven de hoofden van hun reizigers.. ?
Beste buurtbewoners,
Wat wij de voorbije dagen hebben meegemaakt, tart alle verbeelding.
Wat wij de voorbije dagen hebben gevoeld, heeft ons diep geraakt.
Terwijl de procedure nog volop loopt, zien we bomen omvallen, doorgezaagd met bruut geweld en een kettingzaag.
Wijzelf stonden er met verbazing op te kijken toen de eerste bomen sneuvelden op de Boekenberglei.
Koen Kennis was het beu. Iemand die geen tegenspraak duldt van zijn bewoners, was het beu en dacht: het is nu of nooit!
Plots zien we de machines verschijnen aan de kerk en gaan kijken wat daar de bedoeling van is. We worden vriendelijk maar toch onder zachte dwang gevraagd om het pleintje te verlaten. Op dat moment heb ik nog niet eens door dat er een politie in burger voor mij staat. Geschokt vraag ik wat hier de bedoeling van is. Dit heb ik nog nooit meegemaakt!
Ik die altijd braaf mijn belastingen en rekeningen betaal, ik die me altijd gedraag zoals het hoort, ik die me soms afvraag waar het naartoe gaat met deze wereld en daar verontwaardigd over ben. Ik word
aangesproken door een agent in burger.
Wat er dan gebeurt tart al mijn verbeelding! 6 politiewagens, …. 6!!!!! Om een handjevol mensen in toom te houden en 2 mensen op te pakken omdat ze weigeren om voor een boom weg te gaan.
De samenhorigheid van onze buurt die avond en de daarop volgende dagen was hartverwarmend en ook volgens mij ongezien.
De dag daarna komen we echter in een nachtmerrie terecht!
Een politiemacht wordt op poten gezet, ongezien! Overvalwagens, 10-tallen politie agenten, overal politie auto’s en zelfs een waterkanon uit het zicht! Onze buurt is met verstomming geslagen. Mensen worden opgepakt, op de grond geduwd, naar het ziekenhuis overgebracht…. En dit gewoon omdat we onze stem laten horen, onze verontwaardiging tonen.
Blijkbaar krijgt de firma boomkappers hier plots de opdracht om de bomen niet meer tak voor tak te ontmantelen, maar om gewoon ineens die grote mooie bomen vanonder aan de stam door te zagen.
Onverantwoord en gevaarlijk! En een dikke middelvinger naar ons toe.
We voelden de verontwaardiging en woede door ons lichaam gieren.
Nu een aantal dagen later verneem je via de pers, dat we als een stelletje beroepsbetogers afgeschilderd worden, dat het allemaal wel zal overwaaien.
Wel beste NVA’ers en coalitiepartners, één ding moet ik jullie nageven, jullie hebben over één ding woord gehouden. Meer blauw op straat!
Dat hebben we zeker aan de lijven kunnen ondervinden.
Wat we toen niet tussen de regels van jullie slogan hebben zien staan is, dat jullie dat blauw tegen jullie bezorgde, brave burgers zou gebruiken en niet waar ze nodig zijn.
En wees maar zeker, in deze buurt gaat dit nooit vergeten worden, het gaat niet overwaaien.
De gebeurtenissen van de voorbije dagen staat op ons netvlies en onze ziel gebrand.
Eén ding heb ik geleerd deze week, dat wij in een sterke, warme buurt wonen. Waar mensen mekaar graag zien, waar mensen mekaar verdedigen, waar mensen mekaar steunen als het moet.
Dat we in een buurt wonen die samen werkt. Ondanks meningsverschillen die er ook ongetwijfeld zullen zijn, maar dat is ok, iedereen heeft recht op een eigen mening.
Of ten minste dat dacht ik toch!
We blijven achter in woede en verontwaardiging en proberen onze wonden te likken, ieder op zijn
manier.
Maar we komen hier door, samen zijn we sterk!
Oprechte dank aan iedereen die hier de voorbije dagen samen met ons waren om onze stem te laten horen en onze emoties te delen.
Waarom geen ringlijnen creëren en verschillende lijnen te laten kruisen.
dan heb je overal goed openbaar vervoer?
de ringlijnen de grotere trams en de kruisende lijnen korte trams dan heb je echt niet veel keerlussen nodig.
dat daar nog niet is aan gedacht bewijst hoeveel ze daar nadenken bij de lijn.
maar leer allemaal gewoon een debat aan te gaan in plaats van partijen te framen want dat help u geen stap vooruit, het emotionele moet hier achterwege blijven.
Ik zou even willen reageren op de repliek van Peter Meukens (Treintrambus) waar hij de argumenten van schepen Kennis weerlegt: de oude keerlus aan Exterlaar zorgt voor geluidsoverlast en onveiligheid. Kan kloppen, maar de remedies die nu worden uitgevoerd zijn erger dan de kwaal. Waarom eens niet overwegen om de keerlus aan Exterlaar opnieuw aan te leggen, maar dan ondergronds? Niet alleen zijn die nadelen dan verholpen; het opent ook mogelijkheden om trams mee in te zetten om pakjes (en fietsen?) te vervoeren. De oude PCC modellen zijn daarvoor zeker nog geschikt. Het kan het wegennet wat ontlasten en de Lijn kan - ook op andere plaatsen in het land - die pakjes in hun flexbussensysteem integreren. Hun Hoppin project komt dan beter tot zijn recht en het geheel zorgt ook voor extra financiële inkomsten. Personeelsgebrek is geen argument: er zijn nu wel chauffeurs die pakjes rondvoeren. Geef hen de kans via een extra opleiding een aangepast rijbewijs te halen. Ook de paraplu van gewestelijke en federale materie gaat niet op: als de Lijn dit voorstel niet genegen is kunnen zij hun flexbussen overlaten aan bv Bpost naar Zwitsers voorbeeld.